På eFörvaltningsdagarna 2017 den 11-12 oktober utser vi den organisation som under året bäst erbjudit medborgare, företag och den egna organisationen nya möjligheter genom att etablera samhällsnyttiga e-tjänster. Vi vill med detta pris belöna myndigheter, landsting och kommuner som skapat nytta för framtidens eMedborgare. Priset är instiftat av publikationen Offentliga Affärer och målsättningen är att bidra till att Sverige blir ett föregångsland inom området e-förvaltning, lokalt, regionalt, nationellt och globalt.

Vilken organisation erhåller Sveriges e-förvaltningspris, eDiamond Award 2017?

Handläggarrobot effektiviserar arbetet för Trelleborgs kommun

Socialförvaltningen har en lång tradition av att arbeta i telefon mån-fre och processerna är långa. Tack vare handläggarroboten är process och beslut i enklare frågor effektiviserad så personalen kan få tid med medborgarna. Processer som ex ansökan om städ, trygghetslarm, egenvård, tvätt, personlig assistans LSS är nu automatiserade. I samarbete med kommunens arbetsmarknadsförvaltning har det nu resulterat i att försörjningsstödsprocessen är automatiserad. Trelleborgs kommun är först i landet med att ha en handläggarrobot och det här kan gagna hela landet där andra förvaltningsmyndigheter kan följa deras exempel.

Nominerad: Mikael Karlsson, Enhetschef på Teknik och utveckling, Socialförvaltningen i Trelleborg

Digital Servicecenter – en digital tjänst på en fysisk plats

Helsingborgs stad har utvecklat ett digitalt servicecenter på centralstationen där ca 40 000 personer rör sig varje dag. Det digitala servicecentret är en skärm med information som hämtar information ur stadens plats- och evenemangsdatabaser ur Helsingborgs stads CRM-system. Den hämtar också information från Google maps med info om platser och med kopplingen till CRM-systemet finns det flera kunskapsartiklar tillgängliga om stadens sevärdheter, evenemang och hur tillgängligheten är på platserna.

Det digitala servicecentret är tillgängligt 24/7, men det digitala servicecentret är ibland även bemannat för att representanter för staden ska kunna möte både invånare och turister och hjälpa dem på plats. Mjukvaren för det digitala servicecentret är uppbyggt på ett sådant sätt att det är enkelt att sätta upp ett digitalt servicecentra på den plats vi vill. Fler skärmar kommer sättas ut i staden och öka tillgängligheten av tjänsten.

Nominerad: Soraya Kabelele-Senya, Enhetschef på Helsingborg kontaktcenter, Helsingborgs stad och Emma Håkansson, Turism och Destinationsutvecklingschef, Helsingborgs stad

 

Boka tid med kommunaldirektören

Karlskrona kommun har startat en enkel tjänst där det går som medborgare att boka tid med kommunaldirektören för att ställa frågor som ej är relaterade till myndighetsutövning som t ex bygglov. Tjänsten har varit mycket uppskattat från både invånare och kommundirektören. Det har ökat demokratin och medborgardialogen och samtidigt har varit en enkel tjänst att implementera. Tiderna som kommunaldirektören är tillgänglig på läggs ut och medborgarna kan enkelt boka den tid som passar dem bäst. Karlskrona kommun planerar nu att låta deras förvaltningschefer erbjuda samma tjänst och hoppas att fler kommuner följer i deras fotspår.

Nominerad: Carl-Martin Lanér, Kommunaldirektör, Karlskrona kommun

 

Få kontroll över dina fullmakter genom Fullmaktskollen

Fullmaktkollen är ett samarbete mellan försäkringsbranschen och Pensionsmyndigheten som tillsammans byggt en tjänst för att skapa konsumentnytta och öka konsumentmakten. Den ger medborgare och företag möjlighet att få överblick och kontroll över sina fullmakter på liv- och pensionsområdet. Tjänsten är väldigt enkel att använda och det gör möjlighet att återkalla fullmakter. Tidigare var det svårt och snårigt att lösa detta. Nu har det blivit mycket enklare. Fullmakterna har nu fått en standardisering och Fullmaktskollen är redan förenligt med GDPR. Detta är ett första led i att förverkliga den tidigare E-delegationsens vision om att samla alla fullmakter i samhället på ett ställe.

Nominerad: Marie Hosinsky, Vd, Fullmaktskollen

Biblioteksappen Bibblix har ökat barns användande av e-böcker

Biblioteksappen Bibblix lanserades av Stockholms stadsbibliotek och Malmö stadsbibliotek för att öka barns lust att läsa. Bibblix är inriktad på att serva barn i åldern 6-12 år som står på tröskeln att börja läsa böcker själv. Utvecklargruppen tog fram en tidig prototyp av appen som testades på flera fokusgrupper med totalt ca 200 barn. Nu har över 50 000 laddat ner och använt appen. Ca 1 000 barn per dag är inne på Bibblix på vardagar och 84 procent är återkommande användare. Innan Bibblix lanserades stod barn för bara 8 procent av Stockholmsbibliotekens utlåning av e-böcker. Nu är det uppe i närmare 20 procent. Man skulle kunna tro att Stockholms skolor använder sig av appen, men det sker inte på ett organiserat sätt utan barnen agerar själva och laddar ner appen. Nu vill alla kommuner koppla ihop sig med Bibblix och göra det till en nationell app.

Nominerad: Mikael Tuominen, Projektledare, Stockholms stadsbibliotek 

 

Falkenbergs Skolstartstjänst effektiviserar administrationen

Falkenbergs kommun har skapat en digital tjänst och samlat 12 olika blanketter till en enda e-tjänst för de vårdnadshavare som har en minderårig som ska börja ett nytt läsår i skolan. De tidigare blanketterna innehöll allt från olika val, specialkost, medgivande för olika situationer, anhörigblanketter mm som sedan skulle sammanställas och skickas ut till berörd skolpersonal. En process som tog flera månader och som nu effektiviserats till en digitaltjänst där vårdnadshavarna använder bank-id för att signera blanketterna och Skolstarttjänsten sammanställer all information till den berörda personalen som behöver det. En samhällsnyttig e-tjänst som effektiviserar arbetat och nu kopieras till flera kommuner.

Nominerad: Torbjörn Larsson, IT-chef, Falkenbergs kommun