Prisutdelning av eDiamond Award
I samband med eFörvaltningsdagarna utses vinnaren av ”eDiamond Award”. Priset delades ut under årets bankett 20 november 2024.
eDiamond Award är ett pris med syfte belöna myndigheter, landsting och kommuner som skapat nytta för framtidens eMedborgare.
Priset tillfaller den person och organisation som under året bäst erbjudit medborgare, företag och den egna organisationen nya möjligheter genom att etablera samhällsnyttiga e-tjänster.
Priset är instiftat av tidningen Offentliga Affärer och har blivit väl känt som ett ärofyllt pris i landets offentliga verksamheter.
Skicka in din nominering redan idag! ↓
Nomineringen stänger 15 september 2024!
Motivering:
En ny lag om rapportering av betalningstider gäller i Sverige. Det innebär att svenska företag med fler än 249 anställda varje år ska rapportera vilka betalningstider de har för köp från företag som är mindre än de själva. Uppgifterna (i form av statistik) blir också offentliga och tillgängliga för allmänheten.
Detta skapar samhällsnytta genom att bidra till att bryta utvecklingen mot allt längre betalningstider i näringslivet och skapa så goda förutsättningar som möjligt för mindre svenska företag att utvecklas och växa. Bolagsverket öppnade därför en ny e-tjänst i sommras - den första rapporteringen redovisades mellan den 1 juli och 30 september 2023.
Motivering:
De har på ett innovativt sätt tagit sig an utmaningarna med felanmälan och ärendehantering inom stadsbyggnad.
En djärv satsning med målet att ha automatiserat stora delar av processen.
De har som mål att ha 0 handpåläggning
på ärenden år 2030. De utmanar sina
egna processer men även invånarnas.
Motivering:
För att de på allvar arbetar med frågan om att minska ofrivillig ensamhet bland sina medborgare. De samverkar med näringslivet och medborgarnas anhöriga. De ser både ekonomiska och kvalitativa nyttor. Detta genom en smart och enkel e-tjänst som medborgarna självständigt kan använda. Detta höjer livskvaliteten och möjliggör för medborgaren att stanna kvar i det egna hemmet längre genom samverkan mellan kommun och anhöriga.
Motivering:
Anna Tisäter arbetar hårt med att skapa
nya tjänster i Alltid öppet, en digital tjänst
inom Region Stockholm. Flera erbjudanden
har skapats under året. Dels en tjänst för screening av hjärtsvikt hos diabetespatienter,
men också många bra erbjudanden som vi kan erbjuda våra patienter inom våra specialiteter på Akademiskt specialistcentrum, SLSO.
De hoppas att flera vårdgivare använder
sig av de tjänster som de skapar för att
upptäcka och/eller minska komplikationer gällande dessa patientgrupper.
Motivering:
Uddevalla kommun driver sin digitalisering i stark symbios mellan IT-avdelningen och verksamheten. IT-avdelningen har gått från en traditionell drift- och supportorganisation till en möjliggörare för verksamhetsutveckling genom egenutveckling av skräddarsydda e-tjänster, automationer och appar. Digitaliseringen har tack vare en stark ledning och målmedvetet arbete blivit en naturlig del i kommunledningens arbete på samma sätt som traditionella personal- och ekonomifrågor.
Motivering:
Genom framtagning av API och mikrotjänster möjliggör det att flera e-tjänster runtom i Malmö stad har kunnat automatiserats helt. Genom några få tryckningar kan nu malmöborna bland annat få sina ansökningar snabbare och automatiserade.
Motivering:
Södertälje kommun har tagit ett stort steg för att offentliga Sverige kostnadsfritt ska kunna dela information med varandra med så få mellanhänder som möjligt, utan att att göra avkall på säkerhet och användarvänlighet. Detta har de gjort genom att finansiera grundutvecklingen av MultifrågaXL som nu kan tillgängliggöras till alla Svenska kommuner och regioner.