2024 års konferensprogram
Nu är äntligen årets konferensprogram äntligen här!
Vi kan med glädje och stolthet lansera första versionen av ett fullspäckat konferensprogram med alla de viktigaste kunskaper du behöver för dagens och framtidens digitalisering
Fler programpunkter släpps inom kort – följ oss på LinkedIn och prenumerera på vårt nyhetsbrev för ta del av alla uppdateringar!
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Den tidigare väldigt uppskattade moderatorn för eFörvaltningsdagarna är tillbaka! Paulina är experten inom digitalisering, tech och innovation och investeraren som är en av Sveriges främsta moderatorer. Vi ser fram emot att låta henne leda oss igenom dagarna igen!
Hur ser regeringens planer och strategier för uppsnabbning av landets digitala transformation egentligen ut? Vad kan vi vänta
oss av 2025 och framåt samt hur planerar man att stötta landets offentliga verksamheter i skyddet mot de allt mer ökande
hoten mot våra digitala tjänster och landets digitala infrastruktur?
Representant från regeringen avslöjas inom kort!
Sverige har de senaste åren och på flera områden släpat efter i digitaliseringstakten de senaste åren enligt OECD. Ta del
av hela undersökningen och hur vi står oss i förhållande till andra länder, varför vi släpar efter och på vilka områden vi kan
förbättra vår prestation.
Barbara Ubaldi, Head of the OECD’s Digital Government and Data Unit.
Efter att Sveriges ranking inom digitalisering på senare tid har dalat så är det dags att återigen hamna i topp! Vi
är en av världens mest innovativa länder och teknikbolagen växer snabbt och efterfrågan finns, men är det något
vi missar? Vad kan vi göra för att klättra på rankingen och hur bidrar den offentliga sektorn till utvecklingen och
implementeringen av effektiviserande teknik? Vilka hinder finns och hur kliver vi över dem?
Barbara Ubaldi, Head of the OECD’s Digital Government and Data Unit.
Fler paneldeltagare släpps inom kort!
Samhällsutvecklingen går fort och offentliga aktörer behöver bli bättre på att förstå framtiden för att stärka förmågan till
omställning vid ändrade förutsättningar.
Föredraget handlar om eSams radarbild som visar internationella och nationella initiativ med påverkan på offentliga
organisationers digitaliseringsarbete på kort och lång sikt. Vi har identifierat nio trender som de behöver förhålla sig till i
digitaliseringsarbetet. EUs arbete med dataområden driver på digitaliseringsarbetet hos medlemsstaterna, eSams roadmap
förtydligar den förändring som alla offentliga aktörer står inför.
eSams radarbild: Michiko Muto, Verksamhetscontroller, Pensionsmyndigheten.
Omvärldsanalys: Anders Schager, Strategisk rådgivare, Skatteverket, Jenny Dynesius, Innovationsledare, Skolverket.
Roadmap för datahantering: Peter Hammar, IT arkitekt, Tullverket och Mikael Österlund, Strateg, eSams kansli.
Passa på att utbyta erfarenheter med nya och gamla vänner
Många anställda tvekar idag att berätta om sina åsikter. Ofta beror det på rädsla för att skuldbeläggas och
kritiseras i ett klimat där kritisk granskning och felfinneri har blivit vardag. Det gör också att de tvekar att berätta
om misstag eller testa nya idéer och arbetssätt. Då hämmas utveckling och innovation. Vägen mot psykologisk
trygghet är inte alltid enkel, men det finns flera nycklar som man bör ha med sig.
Louise Bringselius, Forskare och docent i organisation och ledning, Handelshögskolan i Stockholm, Center for
Governance and Public Policy
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Den tidigare väldigt uppskattade moderatorn för eFörvaltningsdagarna är tillbaka! Paulina är experten inom digitalisering, tech och innovation och investeraren som är en av Sveriges främsta moderatorer. Vi ser fram emot att låta henne leda oss igenom dagarna igen!
Industrimannen Carl-Henric Svanberg leder regeringens AI kommision sedan årsskiftet. AI-kommissionens uppdrag ära
att analysera och komma med konkreta förslag om hur AI kan främja Sverige som ledande forskningsnation, avancerad
industrination och ambitiös välfärdsnation. Ta del av AI kommissionens tankar kring Möjligheterna med AI inom offentliga
verksamheter samt betänkanden kring EU:s AI act ur ett svenskt perspektiv.
Carl-Henric Svanberg, Ordförande, AI-kommissionens, f.d. VD och koncernchef, Ericsson.
EU:s digitala identitets plånbok gör det möjligt för dig att ta kontroll och bestämma själv över hur och när du vill dela din
data och till vem. Hur kommer den att påverka och underlätta för den offentliga sektorn och organisationer? Hur säker är
den för GDPR och cyberhot? Få svaren här ifrån vår gäst som exklusivt kommer och besöker oss ifrån Europaparlamentet i
Luxemburg.
Åsa Barton, Policy Officer, EU Commission, Directorate-General for Communications Networks, Content and Technology
eGovernment and Trust
för mindre, på kortare tid. Är det en nödvändig förutsättning för att vi skall bli mer effektiva och lösa våra samhällsproblem?
Samverkan kan också vara svårt och förutsätter såväl tydliga interna prioriteringar som en kultur där det är naturligt att dela
med sig och hjälpas åt över organisationsgränserna. Hur ser framtidsplanerna ut föratt effektivisera vår digitala välfärd?
Sofia Ekelöf, Kanslichef, eSam.
Fler paneldeltagare släpps inom kort!
Passa på att utbyta erfarenheter med nya och gamla vänner
Hur skyddar vi våra offentliga verksamheters system och datainsamlingar när cyberhoten slår till? Och vilket ledarskap krävs
för att informera och snabbt få till en lösning i verksamheten? Vilka digitala verktyg kan man ens använda vid information? Ta
här del av erfarenheter och tips ifrån panelen om hur de gjorde när deras organisation hotades och deras ledaregenskaper
sattes på prov.
Thomas Jarbo, Digitaliseringschef, Vellinge kommun
Urban Petrén, IT Direktör, Region Sörmland
Fler paneldeltagare släpps inom kort!
Efter lunch båda dagarna får du möjligheten att välja mellan 6 olika fördjupningsområden för att fokusera på det
ämne du vill utvecklas mer inom:
• Ledarskapet i en digital tid
• AI & ny teknologi som stöd för verksamhets och samhällsutveckling
• Cyberhot i en utmanande tid
• Samverkan och gemensamma standarder
• Regelverk och lagar för digitalisering
• Praktikfall
Välkommen till vårt seminarium om praktisk användning av artificiell intelligens (AI) för ledning och styrning. Vi ger dig konkreta tips och inspiration för
att integrera AI i ditt arbete som chef, projektledare, förändringledare eller verksamhetsutvecklare. Vårt mål är att ge dig en fördjupad förståelse för hur
AI kan förbättra effektiviteten och produktiviteten i ditt dagliga arbete.
Vi konkretiserar detta genom att visa på praktisk användning i olika arbetsmoment i vår vardag som projekt- och förändringsledare samt inom
portföljstyrning och strategiexekvering. Vi ger dig exempel på vanliga applikationer av AI, hur du analyserar ditt arbete för att identifiera relevanta AI-
lösningar. Vi delar också med oss framgångsfaktorer för implementering av AI, samt risker och utmaningar.
Carin Östling, Projekt- och förändringsledare, samt Practice Lead AI, Frontit.
Berit Joa, Portföljstyrnings- och projektkontorsspecialist med passion för
effektivisering genom AI, Frontit
Offentlig sektor har länge arbetat med digitalisering i olika former men är bara i startgroparna av att öka den digitala mognaden. Hur ska sektorn då
även hinna hoppa på utvecklingen inom AI och hur passar AI in i verksamhetens övriga målstyrning? Finns det risk att vi fokuserar för mycket på att inte
missa tåget i stället för att ta reda på hur (och var!) vi ens kliver på?
Kom och lyssna på Ekan Management som berättar om sina erfarenheter från digitalisering och dynamisk styrning i olika offentliga verksamheter. En
inspirerande stund att lyssna till hur din verksamhet kan dra lärdomar från arbete med automatisering och passa in AI i den digitaliseringsresa som
redan pågår. Och framför allt hur dynamisk styrning kan vara nyckeln som gör att man effektivt kan orientera sig inom området.
Petra Bredehorst, Affärsområdesansvarig, Digitalisering i offentlig sektor, Ekan Management.
Sebastian Olsson, Senior Managementkonsult, Digitalisering
i offentlig sektor.
Med Digitalt först som ledord och en önskan att erbjuda dygnet runt-service till sina invånare har Mölndals stad valt att automatisera
beslutsprocessen för ansökan om trygghetslarm för personer över 70 år. Nyttorna är många - både för stadens invånare som får snabbare
service och för medarbetarna inom socialtjänsten som slipper administrativa bördor och pappersexercis. Men att nyttja möjligheterna i ny
lagstiftning och i delvis nya tekniska lösningar är sällan en problemfri resa på ett rakt spår till slutdestinationen. Så häng med på en guidad resa
genom de juridiska, tekniska och organisatoriska hinder som staden mötte på vägen. Och kanske framför allt – hur man tog sig förbi dem.
Jelena Vasić, Utvecklingsledare Digitalisering, Mölndals stad.
Jonas Bergman, Seniorkonsult, PS Provider AB.
Vi lyssnar till framgångsexempel från en av våra stora regioner som ökat innovationskraften genom att anamma smart teknologi som gör medarbetarna till intraprenörer. Vi avslutar med en erfaren panel som resonerar kring strukturer och metoder som ökar medarbetarinnovation och digitaliseringsförmåga.
Vi står inför en gemensam utmaning inom offentlig sektor: att accelerera digitaliseringen för att kunna bemöta framtidens utmaningar. Men hur skall vi öka takten om vi
fortsätter i gamla hjulspår? Vad krävs för att vi ska kunna multiplicera vår digitala effekt med 10X?
I denna session kommer vi utmana gamla sanningar och identifiera nya vägar. Vi kommer att utforska kraften i Low-code med stöd av AI, två teknologiska paradigm
som tillsammans skapar nya förutsättningar för snabbare digitalisering och ökad effektivisering. Men det är inte bara tekniken som är nyckeln till framgång. Vi kommer
också att undersöka hur vi på ett strukturerat sätt kan bygga upp en förmåga som främjar samverkan, ökar återanvändning och driver innovation.
Så låt oss tillsammans utforska de verkliga effekterna av denna teknik inom offentlig sektor. Ta del av insikterna och erfarenheterna från andra organisationer som
redan har tagit steget in i framtiden. Tillsammans kan vi hitta vägen till 10X!
Björn Franzén, Ansvarig offentlig sektor i Norden, Mendix.
Myndigheter köper tolktjänster för 1,5 miljarder per år enligt upphandlingsmyndigheten. Kan AI kapa behovet av tolkar?
AI-utvecklingen och upptäckten av möjliga tillämpningsområden går väldigt fort. Behovet och användningen av tolkar är stort hos
myndigheter, kommuner och regioner. I detta föredrag berättar Domstolsverket och Migrationsverket om deras pilotverksamhet som handlar
om att ersätta ordinarie tolkverksamhet med en AI-baserad lösning.
John Lagström, IT-strateg och innovationsledare, Domstolverket. Milo Söderberg, Verksamhetsarkitekt, Migrationsverket.
Försäkringskassan var tidigt ute med att tillämpa AI i verksamheten, redan 2018 startade arbetet med att ta reda på vad som krävs för
att utveckla och förvalta ett handläggarstöd byggt på kognitiv teknik. berättar om hur Försäkringskassan idag använder AI som stöd i
handläggningen, lärdomar från införandet och varför verksamheten måste sitta i förarsätet om AI ska skapa nytta. Ann-Charlotte delar även
med sig av konkreta tips till dig som vill tillämpa AI i verksamheten och vilka framtida möjligheter hon ser med AI för offentlig sektor.
Ann-Charlotte Munkhammar, Chef för tillämpad AI, Försäkringskassan.
AI har potentialen att öppna upp helt nya möjligheter i den offentliga sektorn. I den här sessionen kommer vi att prata om hur olika organisationer använder och tillämpar AI för att lösa samhällsutmaningar och forma en mer inkluderande och ansvarsfull framtid.
NIS2 kräver att organisationer implementerar effektiva säkerhetsåtgärder och dokumenterar efterlevnad för att skydda
kritiska tillgångar och säkerställa samhällelig kontinuitet. Att implementera sådana omfattande säkerhetsrutiner kan dock
vara komplext och överväldigande.
Här visar Haparanda på hur de strukturerar och underlättar implementeringen av NIS2 i deras organisation genom att
säkerställa anpassning i hela kommunen, skapa en översikt över dokumentation och förenkla revisionsprocessen.
Ali Ababneh, CISO, Haparanda kommun.
Anna Feibig, Sales director, RISMA.
Här får du det senaste och bästa gällande NIS2 direktivet som träder i kraft i år.
Mer information kommer inom kort.
En enkel och säker hantering när Du som företagare eller privatperson behöver hjälp i ditt ärende.
Mina ombud är en nationell standardiserad infrastruktur för en säker digital fullmaktshantering! Tjänsten har tagits fram av
Bolagsverket i samråd med DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, som en del i målet om en nationell gemensam infrastruktur.
Behovet med digital fullmakter kommer av det ökade antalet digitala tjänster i samhället som gör att människor i högre grad
behöver ta hjälp av någon annan.
Camilla Ålund, verksamhetsutvecklare Bolagsverket.
Anki Grundberg, verksamhetsutvecklare Bolagsverket
Ny terräng kräver nya stigar. Det digitala samhällets behov av ökad samverkan och nya samband kräver förändrade perspektiv. Tre
delar som gör målen till verklighet och ökar takten:
• Tvärfunktionell förmåga – att arbeta tvärfunktionellt låter enkelt men är svårt. Vad krävs egentligen för att lyckas?
• Samarbete – för att fatta beslut utifrån data behöver rätt typ av information samlas in. Hur skapas vi goda förutsättningar för det?
• Förändringsledning – får vi inte med chefer och medarbetare blir arbetet svårstyrt. Hur får vi med oss alla på tåget?
Johan Fransson, vd för På AB.
Föreställ dig en enda digital ingång till kommunens tjänster – en portal där invånare, företagare, fastighetsägare, vårdnadshavare, medarbetare,
politiker och elever kan se och hantera sitt fulla engagemang med kommunen. Från ärendehantering, tillståndsansökningar och bygglov till
företagsrelaterad information och mötesöversikter, allt samlat på ett och samma ställe. Det är inte bara en vision; det är vad vi arbetar mot med vår
digitala hub.
Vi kommer att presentera och visa den första milstolpen i vår gemensamma resa mot denna digitala framtid: Företagsportalen som vi utvecklat
tillsammans med Karlskrona kommun. Företagsportalen gör det möjligt för företagare att enkelt hantera sitt engagemang med kommunen, vilket
underlättar och effektiviserar ärendehantering, beslut och tillstånd.
Denna portal är bara början. Med integrationer mot Bolagsverket och AlkT, erbjuder vi en försmak på hur enkel och effektiv interaktionen mellan
kommun och medborgare kan bli. Lyssna in när vi gör en djupdykning i Företagsportalen och vår vision för en helt integrerad digital kommunikation.
Upptäck hur vi tillsammans kan föra kommunen och dess invånare in i en ny era av digitalt engagemang.
Robert Lundsten, VD och grundare, Onify.
Ebba Isacsson, KAM, Onify
Sedan 2017 har Försäkringskassan haft uppdraget att erbjuda samordnad och säker statlig it-drift. I takt med att myndigheter började ansluta blev det tydligt att det fanns ett behov av säkra molntjänster för digital samverkan som säkerställer att data stannar i Sverige. Det resulterade i SAFOS, samarbetsplattform för offentlig sektor, som idag levereras till flertalet svenska myndigheter. Hör om arbetet med SAFOS, hur tjänsten förhåller sig till publika och hybrida molntjänster på marknaden och framtida utmaningar med att använda molnet.
Anna Engström, produktansvarig
Kenneth Edwall, it-arkitekt, Försäkringskassan
En ny undersökning från 3stepIT visar att svenska organisationer ser höga kostnader som det största hindret för att arbeta med cirkulär IT – trots att återtag av laptops och mobiler i själva verket leder till minskade kostnader. Med hjälp av AI kan upphandlingar nu ske smartare och leda till mer kostnadseffektiva beslut
Förändringstrycket från EU är större än någonsin. Enligt eSams radarbild har vi endast sett början på stormen. GDPR har väl ”blåst över” men stormen ”NIS” är redan över oss. Så hur hanterar ni som organisation ett ständigt ökande förändringstryck? Vi delar med oss av vårt recept: samverka, integrera och demokratisera. Vi berättar om hur mönstret från det gamla hederliga kommunala biblioteket får ny digital form, och med inspiration från IKEA visar vi hur ni kan få 10x så mycket gjort med samma resurser.
Patrik Hallén, verksamhetsarkitekt, aRway
Försäkringskassan gjorde under våren 2023 fler än 9 miljoner utbetalningar till svenska hushåll. Elstöd på över 24 miljarder
kronor betalades ut – snabbt, smidigt och säkert. Maria Sjögren som var projektägare inom Försäkringskassan kommer
att berätta om hur Försäkringskassan lyckades leverera regeringsuppdraget på utsatt tid, trots kort tidsram, bristande
branschkunskap och nya samarbetspartners. Bland annat hur Försäkringskassan valde att leda och styra arbetet, vilka vägval
som gjordes och viktiga framgångsfaktorer i arbetet.
Maria Sjögren, Områdeschef avdelningen för Gemensamma försäkringsfrågor, Försäkringskassan.
Vinnare av eDiamond Award 2023.
Här presenteras ett intressant praktikfall om hur digitala verktyg med ai och automatisering
Stärker beslutsfattare och medarbetare genom att frigöra tid.
Mattias Fahlen, Regional Vice President Public Sector, Salesforce.
Fler deltagare presenteras inom kort!