fbpx

2024 års konferensprogram

2024 års konferensprogram

eFörvaltningsdagarna

Nu är äntligen årets konferensprogram äntligen här! 

Vi kan med glädje och stolthet lansera första versionen av ett fullspäckat konferensprogram med alla de viktigaste kunskaper du behöver för dagens och framtidens digitalisering

Fler programpunkter släpps inom kort – följ oss på LinkedIn och prenumerera på vårt nyhetsbrev för ta del av alla uppdateringar!

Dag 1 - 20 november

Registrering & kaffe
  • 08:00 - 08:40
  • Utställningen

Registrering & kaffe

Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.

Årets moderator Paulina Modlitba inleder eFörvaltningsdagarna
  • 08:40 - 08:50
  • Plenumscenen

Årets moderator Paulina Modlitba inleder eFörvaltningsdagarna

Den tidigare väldigt uppskattade moderatorn för eFörvaltningsdagarna är tillbaka! Paulina är experten inom digitalisering, tech och innovation och investeraren som är en av Sveriges främsta moderatorer. Vi ser fram emot att låta henne leda oss igenom dagarna igen!

Regeringens plan och strategier för snabbare digital transformation av offentliga verksamheter
  • 08:50 - 09:10
  • Plenumscenen

Regeringens plan och strategier för snabbare digital transformation av offentliga verksamheter

Hur ser regeringens planer och strategier för uppsnabbning av landets digitala transformation egentligen ut? Vad kan vi vänta oss av 2025 och framåt samt hur planerar man att stötta landets offentliga verksamheter i skyddet mot de allt mer ökande hoten mot våra digitala tjänster och landets digitala infrastruktur?

OECD Digital Government Index
  • 09:10 - 09:40
  • Plenumscenen

OECD Digital Government Index

Sverige har de senaste åren och på flera områden släpat efter i digitaliseringstakten de senaste åren enligt OECD. Ta del av hela undersökningen och hur vi står oss i förhållande till andra länder, varför vi släpar efter och på vilka områden vi kan förbättra vår prestation.

Felipe González-Zapata, PhD, Policy Analyst, Lead on Digital Government, OECD.

Generative AI as a driver for innovation - how Sweden can take a leadership position
  • 09:40 - 10:10
  • Plenumscenen

Generative AI as a driver for innovation - how Sweden can take a leadership position

In the rapidly evolving landscape of artificial intelligence, generative AI has emerged as a potential game-changer for innovation across all sectors. This technology’s potential to revolutionize how we think, create, operate and serve customers and citizens is undeniable. Listen to how to navigate and leverage generative AI – and how Sweden can take a leadership position.

Tom Soderstrom, Previous Chief Technology and Innovation Officer at NASA JPL.

Fika & mingel i utställningen
  • 10:10 - 10:50
  • Utställningen

Fika & mingel i utställningen

Workshop i Monteringen i samband med fikan:
10:20 - 10:40 - Hur skapar man en effektiv onboarding?

Panelsamtal: Hur hamnar Sverige i topp igen?
  • 10:50 - 11:30
  • Plenumscenen

Panelsamtal: Hur hamnar Sverige i topp igen?

Efter att Sveriges ranking inom digitalisering på senare tid har dalat så är det dags att återigen hamna i topp! Vi är en av världens mest innovativa länder och teknikbolagen växer snabbt och efterfrågan finns, men är det något vi missar? Vad kan vi göra för att klättra på rankingen och hur bidrar den offentliga sektorn till utvecklingen och implementeringen av effektiviserande teknik? Vilka hinder finns och hur kliver vi över dem?

Felipe González-Zapata, PhD, Policy Analyst, Lead on Digital Government, OECD.
Karin Ekdahl Wästberg, Innovationsdirektör, Stockholms stad.
Markus Bylund, Digitaliseringschef, SKR.
Magdalena Schönefeldt, Analyschef, DIGG.
Gustaf Söderlund, Global VP for Welfare and Head of Public sector Sweden, Capgemini.

Radarbild av faktorer och 9 trender i omvärlden som påverkar offentliga organisationers digitalisering
  • 11:30 - 12:10
  • Plenumscenen

Radarbild av faktorer och 9 trender i omvärlden som påverkar offentliga organisationers digitalisering

Samhällsutvecklingen går fort och offentliga aktörer behöver bli bättre på att förstå framtiden för att stärka förmågan till omställning vid ändrade förutsättningar. Föredraget handlar om eSams radarbild som visar internationella och nationella initiativ med påverkan på offentliga organisationers digitaliseringsarbete på kort och lång sikt. Vi har identifierat nio trender som de behöver förhålla sig till i digitaliseringsarbetet. EUs arbete med dataområden driver på digitaliseringsarbetet hos medlemsstaterna, eSams roadmap förtydligar den förändring som alla offentliga aktörer står inför.

eSams radarbild: Michiko Muto, Verksamhetscontroller, Pensionsmyndigheten.
Omvärldsanalys: Anders Schager, Strategisk rådgivare, Skatteverket, Jenny Dynesius, Innovationsledare, Skolverket.
Roadmap för datahantering: Dan Stenvall, IT-arkitekt/IT-strateg, Tullverket och Mikael Österlund, Strateg, eSams kansli.
Britt-Marie Calles, Digital Strateg, Trafikverket.

Lunch och efterföljande mingel i utställningen
  • 12:10 - 13:30
  • Utställningen

Lunch och efterföljande mingel i utställningen

Passa på att utbyta erfarenheter med nya och gamla vänner

Parallella spår (Mer information längre ner på sidan)
  • 13:30 - 15:20

Parallella spår (Mer information längre ner på sidan)

● Ledarskapet i en digital tid
● AI & ny teknologi som stöd för verksamhets och samhällsutveckling
● Cyberhot i en utmanande tid
● Samverkan och gemensamma standarder
● Regelverk och lagar för digitalisering
● Praktikfall

Fika & mingel i utställningen
  • 15.20 - 15.50
  • Utställningen

Fika & mingel i utställningen

Workshop i Monteringen i samband med fikan:
15:25 - 15:45 - Praktisk erfarenhet av Mjukvarurobotar och AI?

Så skapar du psykologisk trygghet i din organisation
  • 15:50 - 16:30
  • Plenumscenen

Så skapar du psykologisk trygghet i din organisation

Många anställda tvekar idag att berätta om sina åsikter. Ofta beror det på rädsla för att skuldbeläggas och kritiseras i ett klimat där kritisk granskning och felfinneri har blivit vardag. Det gör också att de tvekar att berätta om misstag eller testa nya idéer och arbetssätt. Då hämmas utveckling och innovation. Vägen mot psykologisk trygghet är inte alltid enkel, men det finns flera nycklar som man bör ha med sig.

Louise Bringselius, Forskare och docent i organisation och ledning, Handelshögskolan i Stockholm, Center for Governance and Public Policy

Ledarskap i skarpt läge!
  • 16:30 - 17:10
  • Plenumscenen

Ledarskap i skarpt läge!

Möt den fd stridspiloten och överstelöjtnanten som berättar om hur du fattar viktiga beslut, snabbt och effektivt när det är skarpt läge och det stormar i samhället

Robert Karjel Föreläsare, f.d. Stridspilot och Överstelöjtnant, Försvarsmakten

Mingel i utställningen
  • 17:15 - 18:00
  • Utställningen

Mingel i utställningen

När dagens föreläsningar avslutats bjuds du in till mingel i utställningen där du får möjligheten att umgås med branschkollegor, gamla som nya.

Årets Bankett
  • 19:00 - sent
  • K-märkt⎪Linnegatan 87F, Stockholm

Årets Bankett

Sommartider i November? Ja men varför inte?
Vem säger att sommaren måste vara över? Vi trotsar mörkret och tar oss till K-märkt för en kväll där solkysst stämning möter novemberkväll! Det blir tre rättes middag, högklassig underhållning och prisutdelning av eDiamond Award 2024.

Dag 2 - 21 november

Registrering & kaffe
  • 08:00 - 08:50
  • Utställningen

Registrering & kaffe

Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.

Årets moderator Paulina Modlitba öppnar dag två av eFörvaltningsdagarna
  • 08:50 - 09:00
  • Plenumscenen

Årets moderator Paulina Modlitba öppnar dag två av eFörvaltningsdagarna

Den tidigare väldigt uppskattade moderatorn för eFörvaltningsdagarna är tillbaka! Paulina är experten inom digitalisering, tech och innovation och investeraren som är en av Sveriges främsta moderatorer. Vi ser fram emot att låta henne leda oss igenom dagarna igen!

AI kommissionen om AI som möjligörare för välfärd , forskning och Industri
  • 09:00 - 09:30
  • Plenumscenen

AI kommissionen om AI som möjligörare för välfärd , forskning och Industri

Industrimannen Carl-Henric Svanberg leder regeringens AI kommision sedan årsskiftet. AI-kommissionens uppdrag ära att analysera och komma med konkreta förslag om hur AI kan främja Sverige som ledande forskningsnation, avancerad industrination och ambitiös välfärdsnation. Ta del av AI kommissionens tankar kring Möjligheterna med AI inom offentliga verksamheter samt betänkanden kring EU:s AI act ur ett svenskt perspektiv.

Carl-Henric Svanberg, Ordförande, AI-kommissionens, f.d. VD och koncernchef, Ericsson.

Panelsamtal: Hur skall AI och annan teknologi bäst främja framtidens medborgare och samhälle?
  • 09:30 - 10:10
  • Plenumscenen

Panelsamtal: Hur skall AI och annan teknologi bäst främja framtidens medborgare och samhälle?

Teknologin utvecklas snabbare än något annat i modern tid och hastigheten ställer stora krav på kunskap, utbildning och implementering och säkerhet - men är allting verkligen till vår nytta? Och hur påverkar lagar och regler utvecklingen av teknologin, som EU:s AI act till exempel? Hur behöver vi förhålla oss till tempot och utvecklingen av ny teknologi för att bäst främja oss som medborgare men också för samhället i stort?

Carl-Henric Svanberg, Ordförande, AI-kommissionens, f.d. VD och koncernchef, Ericsson.
Magnus Mähring, Professor i entreprenörskap och digital innovation, Stockholm School of Economics.
Brita Rösblad, Digitaliseringschef, Nacka Kommun.
Krister Dackland, IT direktör, Arbetsförmedlingen.

Fika & mingel i utställningen
  • 10:10 - 10:50
  • Utställningen

Fika & mingel i utställningen

Workshop i Monteringen i samband med fikan:
10:20 - 10:40 - Hemmabygge med silvertejp - eller digitalisering på riktigt?

EU:s nya planer för digital identifiering och betalningar
  • 10:50 - 11:20
  • Plenumscenen

EU:s nya planer för digital identifiering och betalningar

EU:s digitala identitets plånbok gör det möjligt för dig att ta kontroll och bestämma själv över hur och när du vill dela din data och till vem. Hur kommer den att påverka och underlätta för den offentliga sektorn och organisationer? Hur säker är den för GDPR och cyberhot? Få svaren här ifrån vår gäst som exklusivt kommer och besöker oss ifrån Europaparlamentet i Luxemburg.

Åsa Barton, Policy Officer, EU Commission, Directorate-General for Communications Networks, Content and Technology eGovernment and Trust

Panelsamtal: Samskapande digitalisering som motor för Välfärden - men hur?
  • 11:20 - 12:10
  • Plenumscenen

Panelsamtal: Samskapande digitalisering som motor för Välfärden - men hur?

Samverkan mellan offentliga aktörer är grejen för att lösa de allt vanligare gemensamma utmaningarna; Att åstadkomma mer, för mindre, på kortare tid. Är det en nödvändig förutsättning för att vi skall bli mer effektiva och lösa våra samhällsproblem?

Samverkan kan också vara svårt och förutsätter såväl tydliga interna prioriteringar som en kultur där det är naturligt att dela med sig och hjälpas åt över organisationsgränserna. Hur ser framtidsplanerna ut föratt effektivisera vår digitala välfärd?

Sofia Ekelöf, Kanslichef, eSam.
Ulf Timerdahl, VD, Sambruk.
Karin Axelsson, Forskare, samverkan i offentlig sektor , Mälardalens Universitet

Lunch och efterföljande mingel i utställningen
  • 12.10 - 13.30
  • Utställningen

Lunch och efterföljande mingel i utställningen

Passa på att utbyta erfarenheter med nya och gamla vänner

Workshop i Monteringen i samband med lunchen,
13.00 - 13.20 - Skapa Era egna mobila applikationer emot befintliga system utan anpassningar i tre enkla steg – rita, konfigurera och kör!

Parallella spår (mer information längre ner på sidan)
  • 13.30 - 15:20

Parallella spår (mer information längre ner på sidan)

● Ledarskapet i en digital tid
● AI & ny teknologi som stöd för verksamhets och samhällsutveckling
● Cyberhot i en utmanande tid
● Samverkan och gemensamma standarder
● Regelverk och lagar för digitalisering
● Praktikfall

Fika & mingel i utställningen
  • 15:20 - 15:40
  • Utställningen

Fika & mingel i utställningen

Trendrapport 2025
  • 15:40-16:10
  • Plenumscenen

Trendrapport 2025

Missa inte när en av Sveriges mest hyllade och erfarna föreläsare kommer och presenterar sin årliga trendrapport för 2025! Rapporten släpps i november och kommer vara högaktuell under eförvaltningsdagarna, där Göran kommer berätta om vad som blir det viktigaste för dig och din verksamhet att hålla koll på under kommande år kopplat till omvärlden och digitaliseringsutvecklingen.

Göran Adlén, Trendspanare, omvärldsanalytiker och inspiratör

Sveriges väg till att vara en ledande nation inom användning av säker och tillförlitlig AI – regeringens särskilda utredare förklarar
  • 16.10 - 16.30
  • Plenumscenen

Sveriges väg till att vara en ledande nation inom användning av säker och tillförlitlig AI – regeringens särskilda utredare förklarar

Advokaten och f.d. justitierådet Helena Rosén Andersson är särskild utredare i Utredningen om AI-förordningen (Dir. 2024:83) och berättar om utredningens uppdrag.

Helena Rosén Andersson, Advokat och f.d. justitierådet

Panelsamtal: Cyberskydd i praktiken - hur agerade vi när hoten blev verklighet?
  • 16:30 - 17:00
  • Plenumscenen

Panelsamtal: Cyberskydd i praktiken - hur agerade vi när hoten blev verklighet?

Hur skyddar vi våra offentliga verksamheters system och datainsamlingar när cyberhoten slår till? Och vilket ledarskap krävs för att informera och snabbt få till en lösning i verksamheten? Vilka digitala verktyg kan man ens använda vid information? Ta här del av erfarenheter och tips ifrån panelen om hur de gjorde när deras organisation hotades och deras ledaregenskaper sattes på prov.

Thomas Jarbo, Digitaliseringschef, Vellinge kommun
Urban Petrén, IT Direktör, Region Sörmland.

Parallella spår

    Parallella spår

    Efter lunch båda dagarna får du möjligheten att välja mellan 6 olika fördjupningsområden för att fokusera på det ämne du vill utvecklas mer inom:
    • Ledarskapet i en digital tid
    • AI & ny teknologi som stöd för verksamhets och samhällsutveckling
    • Cyberhot i en utmanande tid
    • Samverkan och gemensamma standarder
    • Regelverk och lagar för digitalisering
    • Praktikfall

    Dag 1
    Så skapar ni värde med AI i er verksamhet
    • 13.30 – 14.00
    • Monteringen

    Så skapar ni värde med AI i er verksamhet

    AI är en kraftfull teknologi, men AI i sig själv skapar inte värde. För att omvandla AI till konkreta resultat behövs ett strategiskt tänkande, starkt ledarskap och en kultur som främjar innovation. Under vårt seminarium kommer vi att utforska hur ni kan skapa verkligt värde med stöd av AI i er verksamhet. Vi kommer att guida er genom utvecklingen av en AI-strategi anpassad efter era specifika mål och behov samt visa på vilka ledarskapsförmågor som krävs för att driva AI-initiativ framåt. Vi går också in på faktorer som att skapa en miljö där innovation inte bara tillåts utan aktivt uppmuntras och belönas – en grundförutsättning för att fullt ut dra nytta av AIs potential.

    Carin Östling, Projekt- och förändringsledare, samt Practice Lead AI, Frontit.
    Eric Eriksson, Innovation och projektledningskonsult, Frontit

    Dag 1
    Är dynamisk styrning nyckeln för att orientera sig inom AI?
    • 14.10 – 14.40
    • Monteringen

    Är dynamisk styrning nyckeln för att orientera sig inom AI?

    Offentlig sektor har länge arbetat med digitalisering i olika former men är bara i startgroparna av att öka den digitala mognaden. Hur ska sektorn då även hinna hoppa på utvecklingen inom AI och hur passar AI in i verksamhetens övriga målstyrning? Finns det risk att vi fokuserar för mycket på att inte missa tåget i stället för att ta reda på hur (och var!) vi ens kliver på? Kom och lyssna på Ekan Management som berättar om sina erfarenheter från digitalisering och dynamisk styrning i olika offentliga verksamheter. En inspirerande stund att lyssna till hur din verksamhet kan dra lärdomar från arbete med automatisering och passa in AI i den digitaliseringsresa som redan pågår. Och framför allt hur dynamisk styrning kan vara nyckeln som gör att man effektivt kan orientera sig inom området.

    Petra Bredehorst, Affärsområdesansvarig, Digitalisering i offentlig sektor, Ekan Management.
    Sebastian Olsson, Senior Managementkonsult, Digitalisering i offentlig sektor.

    Dag 1
    Samtal med Utbetalningsmyndigheten om deras digitala ambitioner
    • 14.50 – 15.20
    • Monteringen

    Samtal med Utbetalningsmyndigheten om deras digitala ambitioner

    Utbetalningsmyndigheten inledde sitt arbete den 1/1 2024 och kommer ta ansvar för utbetalningar från välfärdssystemen och genomföra dataanalys och granskning. Myndigheten är bildad för att minska omfattningen på felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Samtidigt som myndigheten etableras förändras även betalmarknaden i grunden. I denna programpunkt diskuteras myndighetens etablering och uppbyggnad av verksamheten för betalningsförmedling. Denna verksamhet kommer ta över betalningar från Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen och CSN samt etablera ett centralt bankkontoregister. I samtalet kommer centrala dilemman som att bedriva innovation men samtidigt att bygga vidare på fungerande verksamheter, att verka genom andra myndigheter, gränsdragning mellan verksamheter i samverkan samt inte minst att bygga en myndighet som är tänkt att vara i första hand digital så långt det är möjligt.

    Jenny Rolling , Avdelningschef Betalningsförmedling på Utbetalningsmyndigheten.
    Anders Persson , Moderator, PA Consulting.

    Dag 2
    Evolution är inte revolution
    • 13.30 – 14.00
    • Monteringen

    Evolution är inte revolution

    Organisationer använder ofta modeller och ramverk för att skapa gemensamma arbetssätt och hålla jämna steg med den digitala världen. Men tänk om vi istället såg på organisationsutveckling ur ett evolutionsperspektiv? Vi kan använda vår kunskap för att bli bättre på att överleva och utvecklas, istället för att bara följa färdiga recept. Ekosystemet PRIMO bygger på denna idé. Det utmanar vanliga föreställningar, som att struktur alltid är bra eller att alla måste arbeta agilt hela tiden. Vi fokuserar istället på tre viktiga delar i en organisation: ledarskap, styrning och leverans. Dessa tre delar måste samarbeta för att organisationen ska överleva och utvecklas. Det handlar om evolution, inte revolution.

    Jakob Widestedt, Konsult, Princip.

    Dag 2
    Så höjer vi den digitala kompetensen för chefer och medarbetare
    • 14.10 – 14.40
    • Monteringen

    Så höjer vi den digitala kompetensen för chefer och medarbetare

    Den snabba utvecklingen och nya digitala tjänster och system sätter krav på dig som chef och medarbetare. Hur kan arbetet effektiviseras? Och hur kan man säkerställa säkerheten i de digitala miljöerna? Digital kompetens är en av de viktigaste och mest efterfrågade kompetenserna inom offentlig sektor idag. Därför har Region Västmanland startat projektet KOD – Kompetensutveckling och digitala arbetssätt, och här får du höra om hur de arbetar inom projektet och effekterna av att utbilda sina chefer och medarbetare i den digitala världen – och hur du som chef och medarbetare kan applicera det i din verksamhet.

    Chatarina Ståhl , Projektledare KOD - Kompetensutveckling och digitala arbetssätt, Region Västmanland

    Dag 2
    Främja hälsotalen genom att digitalisera era hälsoförmåner.
    • 14.50 – 15.20
    • Monteringen

    Främja hälsotalen genom att digitalisera era hälsoförmåner.

    Epassi presenterar nyckeltal från Den stora studien om personalförmåner 2024 samt vägleder er kring hur ni skapar en hälsofrämjande arbetsplats.

    Jonny Lingvall, Sales Director Sweden, Epassi Sweden
    Geronimo Salomon, Key Account Manager, Epassi Sweden

    Dag 1
    Hur ska offentlig sektor nyttja molntjänster och ta AI till sin data?
    • 13.30 – 14.00
    • Plenum

    Hur ska offentlig sektor nyttja molntjänster och ta AI till sin data?

    Digitalisering inom offentlig sektor har aldrig varit viktigare än nu. Med den snabba utvecklingen av molntjänster och artificiell intelligens står vi inför nya möjligheter att förbättra service, öka effektiviteten och ta bättre beslut baserade på data – både för anställda och allmänheten. Men hur navigerar vi dessa möjligheter på ett sätt som är säkert, kostnadseffektivt och i linje med regelefterlevand? I den här presentationen kommer vi att utforska hur offentlig sektor kan utnyttja molntjänster och AI för att förvandla data till insikter och verkligt värde.

    Håkan Jansson Cloud Engineer, Oracle Svenska

    Dag 1
    Så driver Domstolsverket AI-innovation för att öka samhällsnyttan
    • 14.10 – 14.40
    • Plenum

    Så driver Domstolsverket AI-innovation för att öka samhällsnyttan

    Möjligheterna med ny teknik och AI är oändliga. Lyssna till Domstolsverket berätta hur de använder generativ AI för att utbilda fler notarier, ännu snabbare. Med domstolsimulatorn kan notarier öva på verkliga rättsscenarion så mycket de vill, när de vill, för att bli så bra domare som möjligt – och detta är bara början.

    Marcus Lock , Account Manager, Amazon Web Services.
    John Lagström , IT-strateg och innovationsledare, Domstolverket.
    Patrik Merovuo , Samordnare för digitalt lärande, Domstolverket .
    Sara Sundelin Ronquist , HR-strateg, Domstolverket.

    Dag 1
    Tillsammans möter vi offentlig sektors utmaningar
    • 14.50 – 15.20
    • Plenum

    Tillsammans möter vi offentlig sektors utmaningar

    Hur kan vi tillsammans möta offentlig sektors utmaningar och med hjälp av bland annat AI, skapa bättre digitala förutsättningar? Samhället förändras. Vi står inför demografiska, urbana och ekonomiska utmaningar. Det blir svårare att behålla samt hitta kompetens. Man ska göra mer på färre resurser. Det ökar produktiviteten, engagemanget och minskar den digitala frustrationen hos alla. Vi sammanfattar hur man med ai och regelefterlevnad i det dagliga arbetet skapar en bra medborgarservice med de utmaningar som finns.

    Alexander Gustafsson, Senior Solution Architect and Head of Presales, Sitevision.
    Mikael Sandberg, Business Area Manager, public sector, Sitevision.

    Dag 2
    AI som ersättning för tolkar?
    • 13.30 – 14.00
    • Plenum

    AI som ersättning för tolkar?

    Myndigheter köper tolktjänster för 1,5 miljarder per år enligt upphandlingsmyndigheten. Kan AI kapa behovet av tolkar? AI-utvecklingen och upptäckten av möjliga tillämpningsområden går väldigt fort. Behovet och användningen av tolkar är stort hos myndigheter, kommuner och regioner. I detta föredrag berättar Domstolsverket och Migrationsverket om deras pilotverksamhet som handlar om att ersätta ordinarie tolkverksamhet med en AI-baserad lösning.

    John Lagström, IT-strateg och innovationsledare, Domstolverket.
    Andreas Huld, Verksamhetsarkitekt, Migrationsverket.

    Dag 2
    AI med verksamheten i förarsätet - lärdomar från införandet av AI som stöd i handläggningen på försäkringskassan
    • 14.10 – 14.40
    • Plenum

    AI med verksamheten i förarsätet - lärdomar från införandet av AI som stöd i handläggningen på försäkringskassan

    Försäkringskassan var tidigt ute med att tillämpa AI i verksamheten, redan 2018 startade arbetet med att ta reda på vad som krävs för att utveckla och förvalta ett handläggarstöd byggt på kognitiv teknik. berättar om hur Försäkringskassan idag använder AI som stöd i handläggningen, lärdomar från införandet och varför verksamheten måste sitta i förarsätet om AI ska skapa nytta. Ann-Charlotte delar även med sig av konkreta tips till dig som vill tillämpa AI i verksamheten och vilka framtida möjligheter hon ser med AI för offentlig sektor.

    Ann-Charlotte Munkhammar, Chef för tillämpad AI, Försäkringskassan.

    Dag 2
    Ai-körkort för din yrkesroll och privat
    • 14.50 – 15.20
    • Plenum

    Ai-körkort för din yrkesroll och privat

    Målsättningen är att alla skall kunna nyttja digitaliseringens möjligheter i så stor utsträckning som möjligt. I din yrkesroll, men även i skolan och privat. Ai-körkortet kommer ge en bra grundförståelse i hur du kan använda ai i din yrkesroll för att jobba mer effektivt.

    Gunilla Almesåker, Ordförande, Dataföreningen Östra

    Dag 1
    Vägen mot efterlevnad: Haparanda kommuns resa genom en integrerad strategi
    • 13.30 – 14.00
    • Snickeriet

    Vägen mot efterlevnad: Haparanda kommuns resa genom en integrerad strategi

    Hur håller man jämna steg när EU-lagstiftningar och informationssäkerhetskrav som blir alltmer omfattande? Och hur skapar man ett proaktivt efterlevnadsarbete trots begränsade resurser? Haparanda kommun delar sin erfarenhet av att bygga en hållbar efterlevnadsstrategi – en effektiv och flexibel lösning som fungerar för hela organisationen. Med detta systematiska tillvägagångssätt kan de inte bara hantera aktuella regulatoriska krav utan även förbereda sig för framtida utmaningar.

    Ali Ababneh, CISO, Haparanda kommun.
    Conny Granroth, Product Specialist, RISMA.

    Dag 1
    NIS2 - The latest and greatest
    • 14.10 – 14.40
    • Snickeriet

    NIS2 - The latest and greatest

    Vad är nuläget och hur går vi vidare? Förutom NIS2 är det också ett antal andra direktiv kommer att lanseras från EU. Hur kan man uppfylla kraven i NIS2 på ett strukturerat och systematiskt sätt för att säkerställa en hög nivå av informationssäkerhet? Det kommer även pratas om ett förslag på process för att kunna hantera NIS2 samt lyfta fram att det finns pengar att ansöka om.

    Ola Björling , Regional Sales Manager Sweden, Logpoint.

    Dag 1
    Hur skapar man en effektiv lösning för säkerhetsskydd i digitala system?
    • 14.50 – 15.20
    • Snickeriet

    Hur skapar man en effektiv lösning för säkerhetsskydd i digitala system?

    Tillgänglighet och säkerhet är ofta två motpoler. Att låsa in din dator med säkerhetsskyddsklassificerad information i kassaskåpet uppfyller visserligen regelefterlevnaden, men tillgängligheten blir högst begränsad. Vad gör du när du måste samarbeta med andra kring säkerhetsskyddade uppgifter på olika geografiska platser? Och hur säkerställer du att genvägar inte uppstår så att dina medarbetare på ett enkelt sätt kan upprätthålla säkerheten? Att bygga en lösning för säkerhetsskydd i digitala system är bland det svåraste man kan göra. Ändå har vi gjort just det. Varmt välkommen så ska jag berätta hur.

    Markus Nässen , Produktspecialist inom säkerhetsskydd, Omegapoint

    Dag 2
    Från hotbild, via risk till handling
    • 13.30 – 14.00
    • Snickeriet

    Från hotbild, via risk till handling

    En hotbild ska ställas i relation till företagets risk. Vi fokuserar på aktuell hotinformation och praktiska metoder för att skapa ett försvar och analys, med en effektiv incidenthantering.

    Andreas Danemar, Presale specialist, Orange Cyberdefense.

    Dag 2
    Brottsförebyggande åtgärder i den digitala miljön: HackShield
    • 14.10 – 14.40
    • Snickeriet

    Brottsförebyggande åtgärder i den digitala miljön: HackShield

    Internet erbjuder både unga och äldre en mängd möjligheter att kommunicera, utbilda sig och utforska världen. Samtidigt ser vi en ökande digital brottslighet, där bedrägerier, exploatering och nätkränkningar utgör några av de största hoten. För att stödja kommuner i arbetet med att skapa en trygg digital miljö för invånare har Stiftelsen Tryggare Sverige, i samarbete med Polismyndigheten, lanserat initiativet HackShield. HackShield är utformat för att öka medvetenheten om digital säkerhet bland barn och äldre – två grupper som är särskilt utsatta i den digitala miljön. Genom att tillhandahålla verktyg och resurser som stödjer kommunernas arbete med digitalisering och säkerhetsfrågor, blir HackShield ett viktigt komplement till kommunala digitala trygghetskampanjer.

    Per-Albin Johansson, Projektledare, Stiftelsen Tryggare Sverige.

    Dag 2
    Cyberhot – så arbetar Nationellt cybersäkerhetscenter i samverkan för att stärka cybersäkerheten
    • 14.50 – 15.20
    • Snickeriet

    Cyberhot – så arbetar Nationellt cybersäkerhetscenter i samverkan för att stärka cybersäkerheten

    Digitaliseringen utvecklas i snabb takt, men hänger säkerheten med? Utvecklas kompetensen lika snabbt? NCSC samverkar med eller flertal myndigheter i uppdrag att stärka Sveriges samlade förmåga att förebygga, upptäcka och hantera antagonistiska cyberhot. Ta del av vilka metoder angriparna använder och hur du skyddar din verksamhet från de digitala hoten och utmaningarna.

    Fredrik Börjesson , Säkerhetsstrateg, Nationellt cybersäkerhetscenter, NCSC

    Dag 1
    Mina Ombud - Förenkla med digitala fullmakter
    • 13.30 – 14.00
    • Magasinet

    Mina Ombud - Förenkla med digitala fullmakter

    En enkel och säker hantering när Du som företagare eller privatperson behöver hjälp i ditt ärende. Mina ombud är en nationell standardiserad infrastruktur för en säker digital fullmaktshantering! Tjänsten har tagits fram av Bolagsverket i samråd med DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, som en del i målet om en nationell gemensam infrastruktur. Behovet med digital fullmakter kommer av det ökade antalet digitala tjänster i samhället som gör att människor i högre grad behöver ta hjälp av någon annan.

    Camilla Ålund, verksamhetsutvecklare, Bolagsverket.
    Anki Grundberg, verksamhetsutvecklare, Bolagsverket

    Dag 1
    Datadriven organisation - från utopi till verklighet
    • 14.10 – 14.40
    • Magasinet

    Datadriven organisation - från utopi till verklighet

    Ny terräng kräver nya stigar. Det digitala samhällets behov av ökad samverkan och nya samband kräver förändrade perspektiv. Tre delar som gör målen till verklighet och ökar takten: • Tvärfunktionell förmåga – att arbeta tvärfunktionellt låter enkelt men är svårt. Vad krävs egentligen för att lyckas? • Samarbete – för att fatta beslut utifrån data behöver rätt typ av information samlas in. Hur skapas vi goda förutsättningar för det? • Förändringsledning – får vi inte med chefer och medarbetare blir arbetet svårstyrt. Hur får vi med oss alla på tåget?

    Johan Fransson, VD för På AB (grundare av pm3-modellen).

    Dag 1
    Invånarportalen - en väg in för alla
    • 14.50 – 15.20
    • Magasinet

    Invånarportalen - en väg in för alla

    Föreställ dig en enda digital ingång till kommunens tjänster – en portal där invånare, företagare, fastighetsägare, vårdnadshavare, medarbetare och politiker kan se och hantera sitt fulla engagemang med kommunen. Från ärendehantering, tillståndsansökningar och bygglov till företagsrelaterad information och mötesöversikter, allt samlat på ett och samma ställe. Det är inte bara en vision; det är vad vi arbetar mot i Karlskrona kommun.

    Håkan Petersson, kommundirektör Karlskrona kommun, berättar om sin vision för Invånarportalen och varför det är ett prioriterat arbete i Karlskrona kommun.

    Håkan Petersson, Kommundirektör Karlskrona kommun
    Robert Lundsten, CTO och grundare, Onify.

    Dag 2
    SAFOS – en samarbetstjänst med fokus på digital suveränitet
    • 13.30 – 14.00
    • Magasinet

    SAFOS – en samarbetstjänst med fokus på digital suveränitet

    Sedan 2017 har Försäkringskassan haft uppdraget att erbjuda samordnad och säker statlig it-drift. I takt med att myndigheter började ansluta blev det tydligt att det fanns ett behov av säkra molntjänster för digital samverkan som säkerställer att data stannar i Sverige. Det resulterade i SAFOS, samarbetsplattform för offentlig sektor, som idag levereras till flertalet svenska myndigheter. Hör om arbetet med SAFOS, hur tjänsten förhåller sig till molntjänster samt värdet att skapa förutsättningar för interoperabilitet genom att tillämpa ett öppet protokoll.

    Anna Engström, produktansvarig, Försäkringskassan.
    Kenneth Edwall, it-arkitekt, Försäkringskassan

    Dag 2
    Samverkan genom standardisering som skapar verklig nytta
    • 14.10 – 14.40
    • Magasinet

    Samverkan genom standardisering som skapar verklig nytta

    - ​Standardisering som verktyg för ökad konkurrenskraft och samhällsnytta Var med och upptäck hur standardisering kan stärka konkurrenskraft, handel och hållbarhet. Föreställ dig en värld utan standarder – vi visar hur den skulle se ut och förklarar vad standardisering innebär samt dess koppling till förordningar, lagar och regler. Som deltagare kommer du att få insikter i hur du och din organisation kan förenkla vardagen och påverka utvecklingen inom olika områden, både nationellt och internationellt, genom standardisering. Vi gör djupdykningar i tre högaktuella standardiseringsområden: informationssäkerhet, AI och informationsförvaltning.

    Anders Thellberg, Projektledare inom standardisering nationellt och internationellt inom informationsförvaltning, SIS

    Dag 1
    Krävs mer än digitala processer för att den cirkulära IT-upphandlingen ska bli lyckad?
    • 13.30 – 14.00
    • Avance

    Krävs mer än digitala processer för att den cirkulära IT-upphandlingen ska bli lyckad?

    Incitamenten för att ställa om till cirkulär ekonomi ökar snabbt i takt med att klimatkrisen förvärras och budgetar pressas. En stor utmaning hos svenska verksamheter ligger i att få tillbaka använd IT-utrustning när den byts ut mot ny, vilket ställer högre krav på digitala hjälpmedel. Det finns system som håller reda på att datorer och mobiler får optimal livslängd utifrån ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, samt AI-verktyg som säkerställer att den använda utrustningen blir korrekt värderad. Men det är även otroligt viktigt att kunna veta exakt vem som har vilken utrustning. Krävs mer än digitala processer för att den cirkulära IT-upphandlingen ska bli lyckad, och vem bär ansvaret för detta?

    Stefan Lindqvist, Affärsutvecklingschef, 3stepIT
    Jonas Rosqvist, Produktionsutvecklingschef, 3stepIT

    Dag 1
    Hur det digitala biblioteket med inspiration från IKEA hjälper er att hantera regelstormen från EU
    • 14.10 – 14.40
    • Avance

    Hur det digitala biblioteket med inspiration från IKEA hjälper er att hantera regelstormen från EU

    Förändringstrycket från EU är större än någonsin. Enligt eSams radarbild har vi endast sett början på stormen. GDPR har väl ”blåst över” men stormen ”NIS” är redan över oss. Så hur hanterar ni som organisation ett ständigt ökande förändringstryck? Vi delar med oss av vårt recept: samverka, integrera och demokratisera. Vi berättar om hur mönstret från det gamla hederliga kommunala biblioteket får ny digital form, och med inspiration från IKEA visar vi hur ni kan få 10x så mycket gjort med samma resurser.

    Patrik Hallén, verksamhetsarkitekt, aRway

    Dag 1
    Securing Communications: Trends and Next-Generation Communication Security
    • 14.50 – 15.20
    • Avance

    Securing Communications: Trends and Next-Generation Communication Security

    The communications security landscape is changing, and many companies are re-thinking how they secure their communications, data, and access to them. With digitalization sweeping through all industries (not just public sector but also critical infrastructure, for example), it's time to shift to security-first mindset. During his presentation we will discuss:
    - The latest trends in communications and access security, such as Zero Trust, and their impact on regulations and compliance
    - The future of securing communications, such as post-quantum cryptography (PQC)
    - The impact on public sector and common use cases

    Patrik Forsbacka, VP BU Secure collaboration, SSH

    Dag 2
    Riktlinje för användning av generativ AI
    • 13.30 - 14:00
    • Avance

    Riktlinje för användning av generativ AI

    Hur kan man komma igång och använda generativ AI? Hur kan man använda generativ AI på ett säkert sätt? Dessa och de mest ställda frågorna kan komma att besvaras genom de riktlinjer som nu tas fram. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, och Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, har tillsammans fått ett regeringsuppdrag att ta fram riktlinjer för den offentliga förvaltningens användning av generativ AI. Dessa ska vara klara den 20 januari 2025. De ska fungera som en vägledning för att öka användningen av generativ AI inom förvaltning. Har du en fråga eller vill du ha svar, kanske kommer det en försmak här!

    Mats Snäll, Senior rådgivare, Digg

    Dag 2
    Från riktlinjer till verklighet: Så använder vi generativ AI i praktiken
    • 14.10 - 14.40
    • Avance

    Från riktlinjer till verklighet: Så använder vi generativ AI i praktiken

    Hur kan man dra nytta av generativ AI som GPT på ett säkert och regelverksefterlevande sätt utan att det blir överväldigande eller kräver stora interna resurser? Vi delar med oss av vår tvååriga resa med AI som kollega, de utmaningar vi mött och hur vi löst dem genom att använda öppna teknologier, arbetsflödesautomatisering och AI-drivna agenter på europeisk infrastruktur. Genom konkreta exempel visar vi hur vi och några av våra kunder har implementerat generativ AI effektivt och säkert. Denna presentation är för dig som vill förstå hur man praktiskt kan tillämpa generativ AI inom ramen för gällande regelverk och söker inspiration från verkliga användningsfall.

    Fabian von Tiedemann, Grundare, Digitalist.
    David Holmlund, Chief AI Officer, Digitalist.

    Dag 1
    Framtidens dokumentproduktion i offentlig sektor
    • 13.30 – 14.00
    • Cuisinen

    Framtidens dokumentproduktion i offentlig sektor

    Har ni också utmaningar gällande mallar, dokumentproduktion och tillgänglighet? Ta del av hur man med lätthet kan skapa tillgängliga dokument med rätt innehåll och enhetlig design- enkelt, snabbt och effektivt. Detta nya sätt att producera dokument med "smarta mallar" används av 80% av den offentliga sektorn i Danmark. Här ger vi inspiration om vad det kan göra för vår offentliga förvaltning.

    Patrik Janesköld, Sales Executive Sweden, Dania Software

    Dag 1
    Vägen till AI för den offentliga sektorn
    • 14.10 – 14.40
    • Cuisinen

    Vägen till AI för den offentliga sektorn

    Sverige och världen står kanske inför det största teknologiska skiftet någonsin. Utvecklingen av AI har gått och går i en rasande fart där nya tjänster och användningsområden annonseras var och varannan dag. Därför är det extra viktigt att vi som tillhandahåller dessa AI-baserade tjänster, grundar dem i relevant data och information som vi äger och kontrollerar. Först då kan vi maximera deras effektivitet och samtidigt skapa förtroende hos medborgarna!

    Mattias Fahlén, Regional Vice President Public Sector, Salesforce.
    Mikael Mörk, Solution Engineer, Salesforce.

    Dag 1
    Så gör offentlig sektor smarta leverantörskontroller - med datadriven analys
    • 14.50 – 15.20
    • Cuisinen

    Så gör offentlig sektor smarta leverantörskontroller - med datadriven analys

    Genom automatisk datadriven analys kan kommuner med minimal ansträngning få kraftfulla insikter för att effektivisera sitt riskarbete och få bättre kontroll över sina leverantörer. Här presenteras en analys av 14000 leverantörsfakturor som pekar på vad man bör hålla ett extra öga på för att effektivisera kostnaderna.

    Pontus Holmberg, Product & Innovation Manager, Roaring

    Dag 2
    Så lyckades försäkringskassan med elstödet
    • 13.30 – 14.00
    • Cuisinen

    Så lyckades försäkringskassan med elstödet

    Försäkringskassan gjorde under våren 2023 fler än 9 miljoner utbetalningar till svenska hushåll. Elstöd på över 24 miljarder kronor betalades ut – snabbt, smidigt och säkert. Maria Sjögren som var projektägare inom Försäkringskassan kommer att berätta om hur Försäkringskassan lyckades leverera regeringsuppdraget på utsatt tid, trots kort tidsram, bristande branschkunskap och nya samarbetspartners. Bland annat hur Försäkringskassan valde att leda och styra arbetet, vilka vägval som gjordes och viktiga framgångsfaktorer i arbetet.

    Maria Sjögren, Områdeschef avdelningen för Gemensamma försäkringsfrågor, Försäkringskassan.
    Vinnare av eDiamond Award 2023.

    Dag 2
    Myndigheters behov och kravbilder på framtidssäkra hybrida molntjänster
    • 14.10 – 14.40
    • Cuisinen

    Myndigheters behov och kravbilder på framtidssäkra hybrida molntjänster

    Vi får ta del av erfarenheter från myndigheters utvärderingar, slutsatser och rekommendationer över vad är viktigast och mest väsentligt att beakta vid vägval av molntjänster för samverkan och kommunikation, både internt och externt - för att säkerställa att tekniska lösningar möter upp till legala, funktionella, verksamhetsmässiga, säkerhetsmässiga, överlevnadsmässiga, framtidssäkra och kostnadseffektiva kravbilder - från utrullning över hela livscykeln både organisatoriskt, administrationsmässigt och ekonomiskt.

    Viktor Gawor, CTO, Visualised

    Dag 2
    Hur ser det ut med NIS2-förberedelserna – Erfarenheter från granskning av kommuner och myndigheter
    • 14.50 - 15.20
    • Cuisinen

    Hur ser det ut med NIS2-förberedelserna – Erfarenheter från granskning av kommuner och myndigheter

    Hur ser det praktiska arbetet ut där ute och är det offentliga Sverige redo för den nya cybersäkerhetslagen? Secure State Cyber har under hösten genomfört flera granskningar och utredningar för kommuner och myndigheter kopplat till NIS2 och den nya cybersäkerhetslagen. Detta föredrag kommer gå igenom hur en granskning genomförs samt lärdomar och viktiga aspekter i förberedelsearbetet med praktiska exempel från kommuner och myndigheter.

    Jan Karlsson, Cybersäkerhetsspecialist och certifierad it-revisor, CISA, CRISC

    Dag 1
    Hur skapar man en effektiv onboarding?
    • 10:20 - 10:40
    • Monteringen

    Hur skapar man en effektiv onboarding?

    Under workshopen kommer vi att ge tips på hur ni kan digitalisera och effektivisera er onboarding för att ge era medarbetare en tryggare start och dessutom snabbare komma i arbete. Vi kommer under workshopen gå igenom tre steg som kan användas för att designa er onboarding.

    Chrisa Mayi, Kundcoach, InfoCaption
    Axel Österlund, Kundcoach, InfoCaption

    Dag 1
    Praktisk erfarenhet av Mjukvarurobotar och AI?
    • 15:25 - 15:45
    • Monteringen

    Praktisk erfarenhet av Mjukvarurobotar och AI?

    Johan Rindeborg, Administrativ chef vid Stiftelsen Göteborgs sjukhem, har gedigen erfarenhet av automatiserade lösningar. Johan är en av de pionjärer som tidigt trodde på automatiserings förmåga att förbättra verksamhet och att undanröja tråkiga arbetsuppgifter. I denna workshop berättar Johan om effekterna av att roboten Robin, sedan 2018, uträttat arbete bland annat som enhetschef, personaladministratör, sjuksköterska/ undersköterska, ekonomiassistent, löneassistent och bemanningsassistent. Vad skulle inte nästa uppdrag kunna bli?

    Johan Rindeborg, Administrativ chef vid Stiftelsen Göteborgs sjukhem

    Dag 2
    Hemmabygge med silvertejp - eller digitalisering på riktigt?
    • 10:20 - 10:40
    • Monteringen

    Hemmabygge med silvertejp - eller digitalisering på riktigt?

    Majoriteten av de organisationer vi möter har en uppsjö av olika system vars primära funktion är att stötta det dagliga arbetet. Men hur väl anpassade är systemen för just din organisation? Vi ser ofta att hela eller stora delar av arbetet sker utanför systemen – många gånger med hjälp av Excel och mejl. En hemmasnickrad lösning som är ett direkt resultat av att de system som finns är svåranpassade och inte matchar organisationens önskade arbetssätt. Vilka konsekvenser får det och vad finns det för alternativ för att komma bort från Excel och mejl som din primära silvertejp?

    Hannah Findley, Sales Engineer, Inrule.
    Marcus Westling, Head of Alliance and Sales Excellence, Inrule.

    Dag 2
    Skapa Era egna mobila applikationer emot befintliga system utan anpassningar i tre enkla steg – rita, konfigurera och kör!
    • 13.00-13.20
    • Monteringen

    Skapa Era egna mobila applikationer emot befintliga system utan anpassningar i tre enkla steg – rita, konfigurera och kör!

    I en snabbt föränderlig värld är tillgång till korrekt och uppdaterad information avgörande för att ge myndigheter rätt beslutsunderlag och kunna fatta korrekta beslut. Det traditionella arbetssättet med att skriva dokument och uppdatera system när medarbetaren är tillbaka på kontoret är inte längre hållbart: informationen ska inte bara bearbetas i IT-system, nu måste den också rapporteras in exakt och omedelbart i samband med att en transaktion sker i verkligheten. För att möta denna verklighet måste information rapporteras in via mobilen, på plats och i realtid! Och på köpet kan vi hjälpa våra medarbetare i verksamheten att vara följsamma emot gällande regler och riktlinjer och samtidigt rapportera in helt korrekta uppgifter. Vi visar i en livedemo hur det går till att skapa Era egna mobila applikationer i tre enkla steg - rita, konfigurera och kör. Vi kommer också demonstrera hur dessa kan kopplas emot Era befintliga system. Vi vill inspirera Er och visa att Ni kan skapa Era egna mobila applikationer emot befintliga system utan anpassningar och samtidigt som Ni förenklar vardagen för Era medarbetare.

    Johan Melander, CEO, Novacura.