Arbetet med årets konferensprogram för eFörvaltningsdagarna är i full gång och vi kommer inom kort lansera programmet löpande. Håll utkik på LinkedIn och i vårt nyhetsbrev för att ta del av alla uppdateringar!
Nu är äntligen årets konferensprogram äntligen här!
Vi kan med glädje och stolthet lansera första versionen av ett fullspäckat konferensprogram med alla de viktigaste kunskaper du behöver för dagens och framtidens digitalisering
Fler programpunkter släpps inom kort – följ oss på LinkedIn och prenumerera på vårt nyhetsbrev för ta del av alla uppdateringar!
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Den tidigare väldigt uppskattade moderatorn för eFörvaltningsdagarna är tillbaka! Paulina är experten inom digitalisering, tech och innovation och investeraren som är en av Sveriges främsta moderatorer. Vi ser fram emot att låta henne leda oss igenom dagarna igen!
● Ledarskap & organisation
● AI & ny teknologi
● Informations och cybersäkerhet
● Samverkan och gemensamma standarder
● Regelverk och lagar
● Praktikfall
Masterdata är inte bara data – det är en strategisk förutsättning för effektiv digitalisering, interoperabilitet, datakvalitet och innovation. Kom och lyssna på hur Örebro kommun tillsammans med Ekan arbetar för att etablera en ny förmåga där grund- och masterdata ska bidra till att realisera kommunens digitaliseringsmål. Gemensamma datakällor är en av förutsättningarna för att invånare, företag och medarbetare ska kunna möta samordnad och aktuell information – och för att organisationen ska kunna utvecklas snabbare, mer kostnadseffektivt samt mer säkert och tryggt genom ökad datakvalitet.
Åsa Sandin, Chefsarkitekt Digitaliseringsavdelningen, Örebro kommun.
Christoffer Mathiasson, VD, Ekan Management.
Vad definierar en digital medarbetare?
Hur ser din plan ut för att möta medborgarnas krav på service i en verklighet där resurserna inte längre är självklara? När tar du steget ur sandlådan in i en skalbar miljö?
Den snabba utvecklingen har på riktigt aktualiserat frågan om egenutveckling kontra färdiga AI-lösningar för många aktörer inom offentlig sektor. Ska myndigheter och kommuner satsa på att utveckla egna AI-system för digitala medarbetare, vilket kan ge anpassade lösningar och potentiell strategisk kontroll, eller investera i färdiga produkter som snabbt kan implementeras i verksamheten? Vi delar med oss av framgångsfaktorer och fallgropar så att du på ett säkert och kontrollerat sätt kan komma igång och snabbt skala upp din AI-satsning.
Anders Carlryd, Senior strategic account executive, Salesforce.
Erik Timliden, Solutions engineer, Salesforce.
Hur kan offentlig sektor nyttja teknikens möjligheter för att möta ökade krav – utan att öka resursinsatsen?
I en tid där både externa och interna krav ökar i komplexitet och omfattning ställs nya krav på offentlig sektors utvecklingsförmåga. Under denna session utforskar vi hur AI kan bli ett kraftfullt verktyg i att skapa förflyttning som är både effektiv och förankrad i strategiska prioriteringar.
Vi visar hur AI-baserade verktyg, tillsammans med ett strukturerat angreppssätt, kan bidra till att öka genomförandekraften och skapa mer samhällsnytta inom befintliga resursramar. Utifrån konkreta exempel och case diskuterar vi följande frågor:
Hur kan strategiska val säkerställas leda till maximal effekt i en resursbegränsad verklighet?
Vilka möjligheter erbjuder AI för att simulera framtidsscenarier och identifiera smartare vägval?
Hur bygger man en transformationsförmåga som är både robust och flexibel – och förankrad i såväl strategi som teknik?
Välkommen till en session som förenar teknik, strategi och samhällsnytta – och ger inspiration till nästa steg i er verksamhetsutveckling.
Niklas Post, VD och medgrundare, Digital tvilling.
Erik Martin, Commercial director, Cordial.
Så jobbar Haparanda kommun med sin GRC strategi och här kommer det att vara en intressant diskussion som sammanför deras strategiska tänkande med implementationen.
Programpunkten är under bearbetning.
Ali Ababneh, CISO, Haparanda kommun.
Representant från RISMA systems.
I den här panelen möter du kommuner som tagit klivet mot en mer samlad och tillgänglig digital service där invånaren faktiskt får en väg in. Tillsammans diskuterar vi drivkrafter, lärdomar och visioner kring framtidens invånarportal och vad som krävs för att nå dit.
Vi lyfter ämnen kring:
Användarupplevelsen
Ärendehantering (standardisering)
Datadrivet arbetssätt
Objektstänk
Ebba Isacsson, moderator, Onify.
Robert Lundsten, Grundare, Onify.
Många systemimplementationer misslyckas på grund av bristande engagemang och förståelse hos användarna. För att lyckas krävs en strategi som prioriterar kommunikation, lärande och långsiktigt användarstöd. Under detta tillfälle får du konkreta verktyg för att hantera vanliga utmaningar, skapa trygghet genom tydlig kommunikation och bygga ett långsiktigt stöd för medarbetarna. Du får praktiska tips du direkt kan använda för att säkra en effektiv och hållbar implementation.
Axel Österlund – Customer Success Manager, InfoCaption AB.
Elin Lundqvist – Head of Customer Success, InfoCaption AB.
Har ni också utmaningar gällande mallar, dokumentproduktion och tillgänglighet? Ta del av hur man med lätthet kan skapa tillgängliga dokument med rätt innehåll och enhetlig design – enkelt, snabbt och effektivt. Detta nya sätt att producera dokument med ”smarta mallar” används av 80 procent av dansk offentlig sektor och ett växande antal kommuner och myndigheter i Sverige.
Patrik Janesköld, Senior Account Executive, Omnidocs.
AI Act kommer att ha en betydande påverkan på offentlig sektor i Sverige genom att införa gemensamma regler för användning av AI inom EU. Offentliga aktörer kommer behöva anpassa sina AI-system för att uppfylla dessa krav och säkerställa att de är säkra, transparenta och etiska. Här ger vi dig en översikt av AI Act och dess betydelse för regelefterlevnad inom AI. Vi kommer att diskutera hur harmoniserade standarder kan underlätta implementeringen av AI Act och säkerställa att AI-system är säkra, transparenta och etiskt ansvariga.
Patric Ridell, Projektledare, SIS och inbjuden expert i EU:s AI-styrelse i gruppen för standarder.
Många inom offentlig sektor brottas med höga licenskostnader och risken för inlåsning vid användning av kommersiella AI-verktyg. Hur kan man istället skapa en mer kontrollerad och flexibel lösning? Utbildningsradion (UR) delar med sig av sin resa när de satt upp en egen plattform med anpassade AI-förmågor – inklusive privata språkmodeller – för att ersätta externa tjänster, få ökad kontroll och spara pengar utan att tappa affärsnyttan. Hör om deras konkreta lärdomar kring allt från upphandlingsfrågor till att framgångsrikt engagera medarbetare och se AI som en kollega istället för bara ett verktyg. Få värdefulla insikter och praktiska tips för hur ni kan uppnå betydande kostnadsbesparingar, öka kontrollen och säkerställa framtida fl exibilitet i en snabbt föränderlig AI-värld. Missa inte detta praktikfall som visar hur er organisation kan ta ett strategiskt grepp om AI.
Daniel Elliott, IT-chef, UR.
Fabian von Tiedemann, Grundare och affärsutvecklare, Digitalist.
Här presenterar vi nyckelfaktorer för ett lyckat breddinförande av ett system som används av många i alla delar av kommunen och som integreras med flera andra system. Vi diskuterar hur man konkret kan arbeta för att nå Handslagets mål, där 80% av kommunens viktiga post ska skickas digitalt. Genom konkreta exempel visar vi hur Ekoposts öppna API, i kombination med kommunens IT-avdelnings kompetens och kreativitet, kan effektivisera användandet av systemet ytterligare för att nå målet.
Patrik Johansson, KAM/Produktspecialist Ekopost, Parajett Digital Solutions AB.
Josefine Litfeldt, Systemansvarig Ekopost, SEFOS och SDK, Kungsbacka kommun.
Du kommer att få ta del av ett praktikfall, där vi med utgångspunkt i "det lokala ansvaret" påvisar hur samspelet mellan medborgare och kommun kan skapa trygghet. Vi visar på hur användarvänlig teknik kan nyttjas för att samla in, kartlägga samt analysera data och på så sätt skapa en lägesbild över kommunens olika närmiljöer.
Uppmärksamhet och medvetenhet i kombination med säker och modern teknik är en nödvändighet för att kunna verka i och skapa ett tryggare samhälle.
Miran Shwan, fd polis, Salesforce.
Esbjörn Näslund, Ansvarig public sector, Axenon.
Representant ifrån kommun
När dagens föreläsningar avslutats bjuds du in till mingel i utställningen där du får möjligheten att umgås med branschkollegor, gamla som nya.
Sommartider i November? Ja men varför inte?
Vem säger att sommaren måste vara över? Vi trotsar mörkret och tar oss till K-märkt för en kväll där solkysst stämning möter novemberkväll! Det blir tre rättes middag, högklassig underhållning och prisutdelning av eDiamond Award 2024.
Utbyt erfarenheter och tips med utställare och branschkollegor över en morgonkaffe i utställningen.
Den tidigare väldigt uppskattade moderatorn för eFörvaltningsdagarna är tillbaka! Paulina är experten inom digitalisering, tech och innovation och investeraren som är en av Sveriges främsta moderatorer. Vi ser fram emot att låta henne leda oss igenom dagarna igen!
● Ledarskap & organisation
● AI & ny teknologi
● Informations och cybersäkerhet
● Samverkan och gemensamma standarder
● Regelverk och lagar
● Praktikfall
Fler programpunkter släpps inom kort - håll utkik på vår LinkedIn och Nyhetsbrev för att ta del av nyheterna först!
Fler programpunkter släpps inom kort - håll utkik på vår LinkedIn och Nyhetsbrev för att ta del av nyheterna först!
Fler programpunkter släpps inom kort - håll utkik på vår LinkedIn och Nyhetsbrev för att ta del av nyheterna först!
Elektroniska underskrifter spelar en avgörande roll i dagens digitala samhälle. Det kommer att bli viktigt att förstå skillnaden mellan avancerade och kvalificerade elektroniska underskrifter och när är det lämpligt att använda kvalificerade underskrifter och vilka fördelar erbjuder dessa? EUDI Wallet är planerad att införas under 2026, men vad är det och hur kommer den att fungera?
Magnus Kardell, Produktägare SignPort.
3 års arbete i form av förstudier, piloter samt säkerhetsprövningar hos myndigheters gällande samverkanstjänst, slutsatser och rekommendationer över vad är viktigast och mest väsentligt att beakta vid vägval av molntjänster för samverkan och kommunikation, både internt och externt - för att säkerställa att tekniska lösningar möter upp till legala, funktionella, verksamhetsmässiga, säkerhetsmässiga, överlevnadsmässiga, framtidssäkra och kostnadseffektiva kravbilder - från utrullning över hela livscykeln både organisatoriskt, administrationsmässigt och ekonomiskt. Myndigheten (uppdateras inom kort) kommer dela sina erfarenheter ifrån säkerhetsprövningar, pilotarbete gällande tekniska samt användarnära utvärderingar av tjänsten NORDIC for Zoom som framtagen utifrån kravbild ifrån främst svenska myndigheter.
2025 firar Kommunalförbundet Sydarkivera tio år och kan konstatera att gemensamma specifikationer är en väg framåt som gynnar alla när det gäller att säkerställa att informationen som skapas idag är tillgänglig för evigheten.
En av framgångsnycklarna för Kommunalförbundet Sydarkivera är att informationtypsspecifikationer används i våra medlemmars system. Specifikationer som beskriver hur information ska struktureras när den flyttas från ett system till ett annat system eller till ett slutarkiv för att kunna bevaras för evigheten. Informationen som finns i ett slutarkiv finns ju endast i ett exemplar i skillnad till tryckta böcker som finns i flera exemplar vilket gör att det är extra viktigt att informationen kan bevaras. Hur blev specifikationer en nyckelfaktor i att ta hand om information? Vad händer hos systemleverantörerna? Vilka specifikationer finns? Riksarkivets FGS:er håller på och anpassar sig mot de specifikationer på Europanivå som finns. Är det några skillnader mellan FGS:erna och de europeiska specifikationerna? Mycket av arbetet sker på Europanivå, hur ser det ut och vad kommer att hända? Hur kan vi som verkar i Sverige vara med och påverka arbetet med specifikationer och programvaror i Europa?
Karin Bredenberg, Metadatastrateg, Kommunalförbundet Sydarkivera
Fler programpunkter släpps inom kort - håll utkik på vår LinkedIn och Nyhetsbrev för att ta del av nyheterna först!
Från 2024 har Sveriges universitet och högskolor kunnat använda en ny digital tjänst för hantering av examensbevis. Denna förändrar en traditionell verksamhet i grunden, genom att den fokuserar på ett digitalt beslut i stället för examensbeviset som dokument. Studenterna kan nu enkelt hämta och dela sitt digitala examensbevis via Ladok, vilket kortar ned handläggningstiden och minskar den administrativa bördan.
Vi berättar om arbetet med att ta fram denna tjänst och hur vi genom att samarbeta med användare och andra intressenter kunde ta fram en lösning som har effektiviserat processen, samtidigt som vi tagit hänsyn till de juridiska krav som ställs.
Anna Sandberg Telléus, produktägare inom Ladokkonsortiet och vinnare av eDiamond Award 2024.
När dagens föreläsningar avslutats bjuds du in till mingel i utställningen där du får möjligheten att umgås med branschkollegor, gamla som nya.
Sommartider i November? Ja men varför inte?
Vem säger att sommaren måste vara över? Vi trotsar mörkret och tar oss till K-märkt för en kväll där solkysst stämning möter novemberkväll! Det blir tre rättes middag, högklassig underhållning och prisutdelning av eDiamond Award 2024.